- Start
- Europejski Tydzień Sportu
- Szkolne Przygody Gangu Słodziaków
- Wszystkie Kolory Świata - 2020/21
- Śniadanie Daje Moc - 2020/21
- ,,Z KSIĄŻKĄ ZA PAN BRAT” - 2020/21
- „Śladami przyrody, kultury, tradycji i historii naszej Ojczyzny” - 2020/21
- „Uczymy się” - 2020/21
- Listopadowe inspiracje teatralne - 2021/22
- ,,Bogactwa naturalne Polski’’ - 2021/22
- TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE - 2021/22
- PODRÓŻE PO POLSCE - 2021/22
- ZDROWO SIĘ ODŻYWIAMY - 2021/22
- Podróże po Europie - 2021/22
- Każdy inny - wszysycy równi. Ogólnopolski Projekt Edukacyjno - Społeczny - 2022/2023
- Moje pasje i zainteresowania - 2022/2023
- Zdrowym być - 2022/2023
- Śniadanie daje moc - 2022/2023
- MOJE PASJE I ZAINTERESOWANIA - 2022/2023
- Innowacja pedagogiczna - Insta.Ling - 2022/2023
- Innowacja pedagogiczna w kl. I-III SP „Edukacja przez szachy- przygoda z szachami”. 2022/2023
- Co słonko widziało - na dziecięce kłopoty... Brzechwa - ZWP 2022/2023
- Światowy Dzień Zespołu Downa 2022/2023
- Projekt edukacyjny w kl. 1-3 z okazji Światowego Dnia Ziemi 2022/2023
- Projekt edukacyjny „Polska- moja Ojczyzna” 2022/2023
- Projekt ,,CZYTANIE DAJE MOC” 2022/2023
- Projekt edukacyjny - Mistrz kodowania 2022/2023
- Projekt edukacyjny: ,, Zdrowe odżywianie’’ 2022/2023
Innowacja pedagogiczna w kl. I-III SP „Edukacja przez szachy- przygoda z szachami”. 2022/2023
Innowacja realizowana jest poprzez nauczanie gry w szachy, jako zajęcia edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III. Zajęcia prowadzone są w wymiarze po 1 godz. tygodniowo w każdej klasie. W czasie ich trwania dzieci poznają zasady gry w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, gry i zabawy, programy komputerowe, filmy edukacyjne, rozgrywki, kolorowanki i wierszyki przy zastosowaniu szachowych środków dydaktycznych: bierki, szachownice, plansza demonstracyjna.
Celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, rozwijanie umiejętności matematycznych, określenia położenia obiektów, orientacji i wyobraźni przestrzennej, symetrii, logicznego myślenia i korzystania z otrzymanych informacji. Zajęcia te przyczyniają się również do rozwoju umiejętności społecznych, przestrzegania obowiązujących reguł, radzenia sobie z emocjami, cieszenia się sukcesów swoich i innych, ale również z radzeniem sobie z porażkami. Rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości.
Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem, dzieci wykazywały zaangażowanie w zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności, były aktywne i chętne do podejmowania różnych działań.
Uczniowie w czasie realizowania innowacji poznali najważniejsze zagadnienia związane z tematyką gry w szachy:- potrafią opisać szachownicę/rozpoznać szachownicę wśród plansz do innych gier,
- potrafią wymienić nazwy i rozpoznać symbole graficzne poszczególnych bierek,
- potrafią prawidłowo poruszać bierkami po szachownicy,
- potrafią prawidłowo ustawić bierki w pozycji wyjściowej na szachownicy,
- potrafią wyjaśnić/pokazać, czym jest szach i mat,
- potrafią dać szacha w umożliwiającej to pozycji,
- potrafią bronić króla przed szachem,
- potrafią prawidłowo wykonać roszadę,
- znają wartość umowną bierek
- starają się przestrzegać zasad "fair play" oraz podstawowych zasad gry (ruchy wykonujemy na przemian, białe zaczynają, nie zbija się króla, mat kończy partię itp.).
- uczeń przestrzega podstawowych zasad gry (ruchy wykonujemy na przemian, białe zaczynają, nie zbija się króla, mat kończy partię itp.)
- uczeń odnosi się do przeciwników/partnerów z szacunkiem.
Spodziewanymi efektami dla szkoły jest wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły dla uczniów I etapu edukacyjnego, budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, wzbogacenie tradycyjnych środków i metod dydaktycznych, forma promocji szkoły w środowisku.
Uczniowie nabywają umiejętności logicznego myślenia. Wykorzystują umiejętności gry w szachy do wykonywania operacji matematycznych, nabywają umiejętności radzenia sobie w sytuacjach problemowych, uczą się stosować zasady „fair play” w czasie gry w szachy i w życiu codziennym.
Podczas zajęć stosowane były mnemotechniki - uczniowie dostawali krótkie wierszyki rymowanki o każdej figurze na szachownicy i uczyli się ich na pamięć, co pomogło im szybciej opanować poruszanie się poszczególnych figur na szachownicy. W kl. II zororganizowane były szachy plenerowe, które znajdują się na skwerku gminnym.
W celu uatrakcyjnienia zajęć stosowane były szachowe środki dydaktyczne: szachownice, bierki, szachownice demonstracyjne, szachy plenerowe, szachowe programy komputerowe, bajki, filmy i slajdy instruktażowe, tablica multimedialna, książki, samouczki, plansze, zestawy zadań, kolorowanki.
Uczniowie przynosili własne szachy do szkoły w celu prowadzenia rozgrywek z kolegami.
Nauczyciel prowadzący zajęcia posiada certyfikat instruktora szachowego z zakresu metodyki nauczania gry w szachy.
Nauczyciel prowadzący Janusz Flis